Formål
Kontakt og dialog med en deltakers arbeidsgiver er en av kjernekomponentene i et arbeidsrettet rehabiliteringsprogram. Det er på arbeidsplassen de største barrierene, men også de beste mulighetene, for å hjelpe sykmeldte tilbake i jobb kan finnes.
Informasjon om arbeidssituasjonen fra både deltaker og dennes arbeidsgiver vil være nyttig kunnskap i rehabiliteringen. Dialog mellom fagteam, arbeidstaker/deltaker og arbeidsgiver øker sannsynligheten for å komme fram til gode tiltak for deltakerens retur til arbeid.
Enkelte sykmeldte arbeidstakere kan oppleve dialog med arbeidsgiver vanskelig, og har ønsket å unngå denne. Dette forsterkes naturligvis hvis relasjonen er konfliktfylt. I slike tilfeller vil det å få «brutt isen» mellom arbeidstaker og arbeidsgiver være en viktig del av rehabiliteringen.
Kontakt med arbeidsgiver under arbeidsrettet rehabilitering skal gi fagteamet
- informasjon om arbeidsgivers opplevelse av deltakerens funksjon, styrker og problemområder
- informasjon om tilretteleggingsmuligheter på arbeidsplassen
I tillegg skal fagteamets kontakt med arbeidsgiver bidra til
- at hensiktsmessige tiltak på arbeidsplassen blir identifisert og diskutert
- å styrke samhandlingen mellom arbeidstaker/deltaker og arbeidsgiver
Kontakt med arbeidsgiver
Anbefaling
- Om veilederen
- Om arbeidsrettet rehabilitering
- Prinsipper i arbeidsrettet rehabilitering
- Arbeidsrettet rehabilitering i praksis – teamarbeid
- Arbeidsrettet rehabilitering i praksis – anbefalte elementer
- Kartlegging ved oppstart
- Individuell tilpasning av rehabiliteringen
- Fysisk aktivitet, trening og friluftsliv
- Arbeidsfokusert kognitiv tilnærming
- Kontakt med arbeidsgiver (for deltakere med arbeidsforhold)
- Orientering mot arbeidsmarkedet (for deltakere uten arbeidsforhold)
- Plan for arbeidsdeltakelse
- Anbefalinger fra fagteamet om oppfølging i etterkant av rehabiliteringen
- Måling av resultat
- Teoretisk grunnlag
- Referanseliste