Kontakt med arbeidsgiver
Lovpålagt samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker ved sykefravær
Som rehabiliteringsinstitusjon/-klinikk kan det være nyttig å vite at samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er lovpålagt ved sykefravær. Den sykmeldte har plikt til å samarbeide med arbeidsgiver for å finne løsninger og hensiktsmessige tiltak for å kunne gjenoppta arbeidet raskest mulig (Folketrygdloven §§ 8-7a, 8-8, 21-3; Arbeidsmiljøloven § 2-3). Arbeidsgiver på sin side skal så langt det er mulig iverksette tiltak for at arbeidstaker skal kunne «beholde eller få et passende arbeid» (Arbeidsmiljøloven § 4-6). Fortrinnsvis skal arbeidsgiver finne løsninger for at arbeidstaker skal kunne fortsette i sitt vanlige arbeid.
Kontakt med arbeidsgiver
Forskning
- Om veilederen
- Om arbeidsrettet rehabilitering
- Prinsipper i arbeidsrettet rehabilitering
- Arbeidsrettet rehabilitering i praksis – teamarbeid
- Arbeidsrettet rehabilitering i praksis – anbefalte elementer
- Kartlegging ved oppstart
- Individuell tilpasning av rehabiliteringen
- Fysisk aktivitet, trening og friluftsliv
- Arbeidsfokusert kognitiv tilnærming
- Kontakt med arbeidsgiver (for deltakere med arbeidsforhold)
- Orientering mot arbeidsmarkedet (for deltakere uten arbeidsforhold)
- Plan for arbeidsdeltakelse
- Anbefalinger fra fagteamet om oppfølging i etterkant av rehabiliteringen
- Måling av resultat
- Teoretisk grunnlag
- Referanseliste