Mange unge utenfor arbeid har sammensatte helse- og livsutfordringer. Nå skal de slippe å bevise at de er syke for å få økonomisk støtte fra Nav.
Av Lill-Katrin Nyhus
Seniorrådgiver, Nasjonalt kompetansesenter for arbeidsrettet rehabilitering
Prosessen med å få innvilget arbeidsavklaringspenger (AAP) kan være tidkrevende med et stort fokus på svekket arbeidsevne og dårlig helse (Strand & Svalund, 2021). Når unge trenger inntektssikring fra Nav, vurderes det ofte om de har krav på helserelaterte ytelser. Flere har tatt til orde for at dette fører til medikalisering – altså at problemer som for eksempel kan være personlige, sosiale eller økonomiske blir forstått som en medisinsk tilstand som gis en diagnose.
Ved flere Nav-kontorer skal nå to ulike modeller for unge under 30 år testes der de får både inntektssikring og oppfølging. Målet er å hjelpe flere unge inn i arbeid eller utdanning.
«Et enklere Nav» – én ytelse, ingen helsekrav
Nav-kontorene i Trondheim har jobbet frem prosjektet «Et enklere Nav». Tanken bak er at unge voksne (18-30 år) som ikke er i arbeid eller utdanning skal ha en ytelse de kan forholde seg til – uten krav til nedsatt arbeidsevne eller diagnoser.
Inngangen skal være at det er personer som trenger oppfølging for å komme seg i jobb. «Et enklere Nav» skal erstatte arbeidsavklaringspenger, kvalifiseringsprogrammet, sosialstønad, dagpenger og tiltakspenger. Nav-lederne i Trondheim opplever at det svært krevende for unge mennesker når de må kombinere flere typer ytelser med tilhørende søknadsprosesser og ventetid.
«Et enklere Nav» skal sørge for økonomisk trygghet. Det vil være krav om aktivitet. Med mindre saksbehandling for de ansatte er målet å frigi mer tid til å følge tettere opp. Aktivitetene skal være individuelt tilpasset, både med tanke på hvilke tiltak og hvilket omfang som er hensiktsmessig for hver enkelt.
Med en trygg inntektssikring for de unge og effektiv saksbehandling for de ansatte skal det bli enklere å ha fokus på nettopp arbeid eller utdanning.
– Vise hva de kan i stedet for å bevise at de er syke
Også regjeringen vil undersøke om et ungdomsprogram med inntektssikring og uten medisinsk inngangsvilkår, kan fremme arbeidsdeltakelse hos unge voksne. Programmet ble lansert i vår, og starter nå i høst. Sju Nav-kontorer er trukket ut til å gjennomføre et pilotprosjekt der de skal teste ut programmet. Det er Nav-kontorene selv som vurderer hvem som er aktuelle for ungdomsprogrammet blant personer i alderen 18 til 29 år. Programmet har ett års varighet og kan gis én gang per person. Det vil bli satt krav til arbeidsrettede aktiviteter, der arbeidspraksis og lønnet arbeid er en del av det. Som en del av Navs ungdomsgaranti, blir de unge fulgt tett opp av en veileder.
I en pressemelding om ungdomsprogrammet uttaler Tonje Brenna følgende:
– Ungdommene må få vise hva de kan i stedet for å bevise at de er syke
Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna
Mange unge utenfor grunnet helseutfordringer
Det er tidligere vist at unge utenfor arbeid eller utdanning i Norge er mer sårbare sammenlignet med andre land. De har større sannsynlighet for å føle seg deprimerte og ha redusert helse.
I 2024 mottok 31 100 unge voksne i alderen 18 til 29 år AAP (Nav, 2025). Sammenlignet med andre land har Norge også en høyere andel unge utenfor skole og utdanning som mottar helserelaterte ytelser (Fyhn et. al, 2021). Arbeidsmarkedsmeldingen peker på at regjeringen vil redusere tilstrømningen til de helserelaterte ytelsene. Innføringen av ungdomsprogrammet er et grep for å klare dette (Meld. St. 33 (2023–2024).
Det finnes svært gode argumenter for å innføre Nav-ytelser for unge voksne som ikke setter krav til diagnoser, og i ytterste konsekvens fremmer sykeliggjøring av arbeidsledighet. Samtidig er det verdt å ha med seg at de som i dag mottar helserelaterte ytelser har fått det innvilget nettopp på bakgrunn av dokumenterte helseutfordringer.
Majoriteten av de unge som får AAP har psykiske helseutfordringer (Riksrevisjonen, 2024). Psykiske helseutfordringer blir gjerne den store sekkeposten for sammensatte helse- og livsutfordringer. Både myndigheter og forskere peker på at det er behov for tverrfaglig og tverrsektoriell oppfølging (Frøyland et. al, 2022; Ose & Jensen, 2017; Meld. St. 33 (2023–2024). Til tross for at AAP er en helserelatert ytelse, er det få studier som har undersøkt effekter ved bruk av helseintervensjoner for personer på AAP (Sadeghi et. al, 2024).
Balanse: ikke sykeliggjøre, men likevel anerkjenne
Vi har tidligere skrevet om hva de unge selv oppgir som årsaker til at de står på utsiden av arbeid eller utdanning. De trekker frem en rekke sammensatte helse- og livsutfordringer som de selv opplever at gjør det vanskelig å komme i arbeid. I doktorgradsavhandlingen til Innjord (2021) er flere unge AAP-mottakere intervjuet om hvordan de opplever sin egen situasjon. Resultatene viser at de unge er svært motiverte for arbeidsdeltakelse, men opplever at helsen setter tydelige begrensninger, både i arbeidsrettet aktivitet og i hverdagen generelt. I de kvalitative intervjuene kommer det frem at de savner støtte og rådgivning på hvordan de skal balansere den arbeidsrettede aktiviteten (Innjord, 2021).
For helseutfordringene blir ikke borte, selv om ytelsene eller tiltakene får nye navn.
Arbeidsdeltakelse og helse – samtidig
Vi ser frem til å følge prosjektene og erfaringene som kommer. Evalueringene av ungdomsprogrammet og «Et enklere Nav» bør ses i sammenheng, slik at vi på systemnivå legger bedre til rette for det vi vet fungerer for å inkludere flere unge i arbeid eller utdanning. Tett oppfølging, skreddersøm og god samhandling mellom utdannings, arbeids- og helsesektoren vil være sentralt for å lykkes.
For unge mennesker uten arbeid og utdanning bør ikke et fokus på hvor syk man faktisk er eller hvilke diagnoser man har være inngangen til en trygg inntektssikring eller ligge til grunn for den oppfølgingen man får. Samtidig kan det være en risiko for at man undergraver utfordringer som er høyst reelle og som vil påvirke arbeidsdeltakelse dersom man ikke tar hensyn til og anerkjenner de – ofte sammensatte – helse- og livsutfordringene som er årsakene til utenforskapet.
Unge trenger oppfølging som favner både helse- og livsutfordringer og arbeid – og som jobber helhetlig og samtidig med å fremme både helse og arbeidsdeltakelse.
Vil du vite mer?
Meld deg på nyhetsbrevet vårt eller ta en kikk på temasiden om ungt utenforskap – der finner du webinar, podkast-tips, artikler og rapporter >
Les mer om unge utenfor arbeid og utdanning og helse- og livsutfordringer:
Referanser
Arbeids- og inkluderingsdepartementet. (2024). En forsterket arbeidslinje – flere i jobb og færre på trygd. Meld. St. 33 2023–2024. Regjeringen.
Frøyland, K., Alecu, A. I., Ballo, J. G., Leseth, A., Sadeghi, T. I samarbeid med Abdelzadeh, A., Anvik, CH., Einarsdóttir, M., Gaini,F., Görlich, A., Julkunen, I. & og Larsen, CVL. (2022). Inkludering av unge i skole, arbeid og samfunn – en sammenstilling av kunnskap fra nordisk forskning. Oslo Met, Arbeidsforskningsinstituttet AFI, AFI-Rapport 2022,02.
Fyhn, T., Radlick, R.L., og Sveinsdottir, V. Unge som står utenfor arbeid, opplæring og utdanning. En analyse av unge i NEET-kategorien. 2:2021, NORCE.
Innjord, A.K. (2021). Arbeidet med å være syk og under arbeidsavklaring. En kritisk kulturanalyse av hvordan unge opplever situasjonen med å være syk og under arbeidsavklaring. OsloMet Avhandling 2021 nr 19.
Ose, SO. & Jensen, C. (2017). Youth outside the labour force — Perceived barriers by service providers and service users: A mixed method approach. Children and Youth Services Review, 81, 148-156
Riksrevisjonen (2024). Arbeidsretta bistand fra styresmaktene til unge utanfor arbeidslivet.
Sadeghi, T., Bakkeli, V., Bråthen, M., Hansen, H. C., Gjersøe, H. M., Köhler-Olsen, J. F., Ødemark, I. L., Thørrisen, M. M., & Karlsen, E. (2024). Arbeidsavklaringspenger: En sammenstilling og oppsummering av kunnskap på området. (AFI-rapport 2024:11). Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet.
Strand, A. H., & Svalund, J. (2021). Velferdsordninger til unge: Bruk av arbeidsavklaringspenger og kvalifiseringsprogram blant unge utenfor arbeid og utdanning. (Fafo-rapport 2021:35). Fafo.