Hvordan opplever de som deltar i arbeidsrettet rehabilitering VR-briller? Det temaet for en ny, kvalitativ studie. Det korte svaret er at VR (Virtual reality) har stort potensiale – og kan gi både symptomlindring, glede, mestring og økt kognitiv tilstedeværelse.
Av Anita Dyb Linge
FoU-leder, Muritunet
VR-briller har blitt brukt mye på rehabiliteringsfeltet, men er fortsatt et relativt uutforsket område innen arbeidsrettet rehabilitering. Rehabiliteringssenteret AiR på Rauland, Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter i Flekke samt Muritunet avdeling Valldal og Moa har derfor initiert et forskningssamarbeid.
Hensikten var å undersøke pasienters erfaringer og opplevelser med bruk av VR-briller i arbeidsrettet rehabilitering.
Symptomlindring, energi og mestring
Studien involverte totalt 15 pasienter, hvor fem pasienter ble rekruttert fra hvert av de nevnte sentrene. Datainnsamlingen ble gjennomført ved hjelp av intervjuer rett før eller etter at pasientene ble skrevet ut fra rehabiliteringsoppholdet. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering.
Analysen resulterte i fire hovedtemaer som oppsummerer funnene:
- VR-headsettets effekt: Pasientene rapporterte at VR-headsettet tvang dem til å fokusere fullt ut på den virtuelle verdenen. Dette resulterte i et beskyttet miljø som skjermet dem fra ytre stimuli, noe som er spesielt verdifullt i en rehabiliteringskontekst hvor distraksjoner kan være en utfordring.
- Glede og energi fra spillet: Spillet Beat Saber, et rytmebasert VR-spill, bidro til å gi pasientene en følelse av glede og energi. Dette bidro til en positiv opplevelse som økte utholdenhet og motivasjon.
- Symptomlindring: Ett av de mest interessante funnene var at VR-spillet ga pasientene et fristed hvor de kunne oppleve lindring fra både mentale og fysiske symptomer.
- Mestring og utfordring: Pasientene opplevde en følelse av mestring og utfordring gjennom spillet, noe som er viktig for å bygge selvtillit og motivasjon.
Økt kognitiv tilstedeværelse
Funnene indikerer at VR-trening kan være en kraftfull og ny opplevelse som skiller seg fra tradisjonelle rehabiliteringsmetoder. Ved å skape et fokus på ‘her og nå’, kan VR-trening gi en mer motiverende og effektiv rehabiliteringsprosess. Dette kan være spesielt nyttig for pasienter som har utfordringer med å holde seg motivert gjennom vanlig trening.
Pasientene rapporterte også om økt kognitiv tilstedeværelse og mentalt fokus etter VR-aktiviteten. Dette økte fokuset kan ha positive effekter på arbeidsevne og daglig funksjon. Ved å forbedre kognitiv funksjon, kan VR-trening bidra til en mer helhetlig rehabilitering som tar opp både fysiske og mentale aspekter.
Stort potensiale
VR-teknologi representerer en spennende og ny tilnærming i arbeidsrettet rehabilitering. Funnene fra studien viser at VR er en motiverende aktivitet som forbedrer fokus og gir symptomlindring, glede og mestring.
Fremtidig forskning bør fokusere på hvordan VR kan kombineres med andre rehabiliteringsmetoder på en måte som gir størst mulig utbytte for pasienten.
Les hele forskningsartikkelen >
Vil du vite mer?
Les mer om innovasjons- og forskningsprosjektet «Digital arbeidsrettet rehabilitering»